De wereld verandert, nou en?
Verandering is niet altijd makkelijk. We houden als mens, niet zo van verandering. Het is toch goed zo? En toch, nadat een eerste groep de verandering accepteert, zie je vaak dat er daarna grote stappen worden gemaakt in de maatschappij. Ik zie dat de eerste groep nu overstapt naar elektrisch rijden, maar kan deze groep de ‘grote massa’ overtuigen van de voordelen? Kunnen zij de verandering in gang zetten naar een emissievrij rijden?
Ik herinner me nog een reportage uit 1998 van Frans Bromet over de mobiele telefoon. Volgens de geïnterviewden was een mobiele telefoon echt overbodig. Je kunt toch een brief schrijven, zei één van hen. Ruim 20 jaar later weten we hoe snel deze verandering is gegaan. Want wanneer heeft u uw laatste brief geschreven?
Vaak heeft “verandering” tijd nodig. Dat geldt ook voor de transitie van uitlaat auto’s naar emissievrije auto’s zoals elektrische en waterstof-elektrische auto’s. Het aloude gezegde “een goed voorbeeld, doet goed volgen” gaat hier zeker op. Als u in uw bedrijf de voordelen van elektrisch rijden deelt, zult u zien dat het enthousiasme om mee te veranderen zal groeien.
De voordelen van elektrisch rijden
Het rijplezier, de milieuvoordelen, het besparen van geld én de technologie van elektrische auto’s zijn belangrijke voordelen die mensen laat kiezen te gaan voor elektrisch rijden.Rijders van EV’s zijn echte ambassadeurs. Natuurlijk kent elektrisch rijden soms ook nog nadelen. Zoals bij het laden, tijdens vakantie, het rijbereik, etc. Maar over het algemeen zijn zij onverdeeld enthousiast over het elektrisch rijden. Uit recent onderzoek blijkt onder andere dat 65% bereid is om hun leefstijl te veranderen om elektrisch te rijden. Men kiest dan bijvoorbeeld vaker bestemmingen uit waar laadpunten beschikbaar zijn.
EV ambassadeurs als katalysator
Creëer dus EV ambassadeurs binnen uw bedrijf. Benoem de vele voordelen van elektrisch rijden. Deel handige tips en denk samen in oplossingen wanneer de nadelen soms om de hoek komen kijken bij elektrisch rijden. Rij bijvoorbeeld gedurende het jaar elektrisch, maar tijdens de vakantie voor de zekerheid met een benzine auto.
Door te denken in oplossingen, raakt iedereen betrokken en denkt men na over wat elektrisch rijden betekent voor het milieu en welke positieve gevolgen dit heeft voor het bedrijf. Die positieve bewustwording gaat u dan ook terugzien bij andere veranderingen binnen uw bedrijf.
De wereld verandert, nu wij nog
Wereldwijd zijn er grote veranderingen, de pandemie, het chip-tekort, de oorlog in Oekraïne, een verstoorde energiemarkt en daardoor ook hogere prijzen voor de boodschappen. Het maakt ons, op harde wijze, bewust van de noodzaak om te veranderen. Die bewustwording heeft er dit jaar voor gezorgd dat we met z’n allen aanzienlijk minder gas en stroom hebben verbruikt. Als we het moeten/willen, kunnen we het dus ook.
Zoals ik in een eerdere column heb geschreven, betekent de inzet van een elektrische auto een belangrijke positieve bijdrage aan het verlagen van de CO2 uitstoot in de wereld. Een teveel van het broeikasgas CO2 betekent dat de temperatuur op onze planeet té snel verandert. En dat is een verandering die we met z’n allen moeten voorkomen.
Hoe? Door het veranderen van ons gedrag. De nadelen van een verandering krijgen vaak teveel aandacht, waardoor we snel de voordelen uit het oog verliezen, terwijl die er zoveel zijn. Als verandering van ons gedrag zoveel positieve gevolgen kan hebben, dan kunnen we toch niet anders dan daar heel enthousiast over zijn.
Misschien moet Frans Bromet nog een keer de straat op om een reportage hierover te maken?
Tot Later!
André Brontsema
Eigenaar Later Academy & EV Academy
andre@later.academy