EV van het Jaar, EV als trekauto en nieuwe 4680-accu

Geschreven door het Redactieteam
6-4-2022 | Leesduur 5 min
Geschreven door het Redactieteam, XLLease
6-4-2022 | Leesduur 5 min
Auto nieuws van XLLease
De Kia EV6 is de EV van het Jaar 2022, waarmee die de VW ID.3 opvolgt. Verder: hoe geschikt is een EV als trekauto? En Panasonic komt met baanbrekende accu. 

EV én Auto van het Jaar 2022: Kia EV6

Dat de elektrische auto aan een gestage opmars bezig is en steeds meer marktaandeel wint, is algemeen bekend. Maar ook bij de Auto van het Jaar-verkiezing zijn EV’s nu niet meer te stoppen. Dit jaar was het de Kia EV6 die zijn concurrenten het nakijken gaf en eind februari de felbegeerde titel in de wacht sleepte. Criteria daarbij waren onder meer de actieradius van 528 kilometer (WLTP) en de zeer hoge laadsnelheid van 18 minuten. Daarbij komen nog eens een premium design, veel rijdynamiek en de 7 jaar fabrieksgarantie die Kia geeft. De tweede en derde plek gingen respectievelijk naar de Renault Mégane E-TECH Electric en de Hyundai IONIQ5. Ook de andere kanshebbers waren op één na allemaal elektrische auto’s. De EV-revolutie lijkt hiermee bij de Auto van het Jaar-verkiezing eigenlijk al voltooid.

 

Vlak voor de uitverkiezing tot Auto van het Jaar 2022, won de Kia EV6 ook al de titel EV van het Jaar 2022. Daarmee volgde de EV6 de Volkswagen ID.3 op, de overall winnaar van vorig jaar. In hetzelfde hoge segment als de Kia EV6 eindigde de Škoda Enyaq iV op de tweede plek, terwijl de Audi e-tron zijn eerste plaats continueerde in het topsegment. In het middensegment voerde Stellantis de boventoon bij de EV van het Jaar-verkiezing. De eerste plek ging hier naar de Fiat 500e, gevolgd door de Opel Corsa-e en de Peugeot e-208. Wat de bijtelling is voor al die EV’s? U berekent het eenvoudig met onze online bijtellingscalculator. Ook leest u hier meer over zakelijk elektrisch leasen.

De EV als trekauto: waar moet je op letten?    

In het begin van het EV-tijdperk waren er nauwelijks elektrische auto’s met een trekhaak. En nog steeds zijn lang niet alle EV’s geschikt als volwaardige trekauto. Dat komt bijvoorbeeld omdat de accu in de weg zit, de actieradius te beperkt raakt, of doordat de auto te zwaar belast raakt. Het enige wat je dan soms nog kunt monteren is een speciale steunhaak, uitsluitend bedoeld voor fietsendragers. Gelukkig zijn er steeds meer EV’s waarvoor een normale trekhaak geen probleem is en die een flink gewicht mogen trekken. Met ‘flink’ bedoelen we 750 kilo of meer, want een beetje caravan weegt al snel 900 kilo. Bekende voorbeelden van elektrische auto’s die dit gewicht aankunnen zijn onder meer de Tesla Model X (maximaal 2.270 kilo trekgewicht), de Audi e-tron (maximaal 1.800 kilo) en de Volkswagen ID.4 (maximaal 1.000 kilo). Heeft u een caravan of aanhanger en rijdt u elektrisch, check dan altijd uw kentekencard. Daarop staat precies hoeveel uw EV mag trekken. Gaat u een nieuwe elektrische auto leasen? Controleer dan altijd hoeveel de EV die u op het oog heeft mag trekken. Dat voorkomt verrassingen achteraf.

 

Panasonic komt met sterkere én goedkopere accu

Panasonic, dat accu’s produceert voor Tesla, komt volgend jaar met een nieuwe accucel die mogelijk voor een flinke prijsdoorbraak gaat zorgen. De sleutel zit hem in het formaat van de nieuw ontwikkelde accucel: hij is een stuk groter dan zijn voorganger, waardoor er minder afzonderlijke cellen nodig zijn om dezelfde hoeveelheid energie op te slaan. De nieuwe accucel heeft de naam ‘4680’, die staat voor de afmetingen: hij is 46 millimeter breed en 80 millimeter hoog. Het maakt hem een stuk groter dan de accucellen die Tesla nu nog gebruikt in zijn modellen. Tegelijk bieden de cellen vijf keer meer energie en veel meer vermogen. Volgens Panasonic zal de actieradius door de nieuwe accucellen toenemen met zo’n 15%. Daarnaast is het de verwachting dat de productiekosten flink zullen dalen door de komst van de nieuwe accucel, die relatief goedkoop is. Zoals het er nu naar uitziet, begint de massaproductie van de baanbrekende accu in de loop van 2023 en zal die de transitie naar elektrisch rijden een flinke impuls geven.

 

Maakt u graag de overstap naar elektrisch leasen, maar weet u niet waar u moet starten? Neem contact met ons op, we helpen u graag verder!
Elektrisch rijden
Auto nieuws
Geschreven door het Redactieteam
6-4-2022 | Leesduur 5 min
Geschreven door het Redactieteam | XLLease @ XLLease
6-4-2022
Lees meer over:
Delen