Elektrische auto met grootste actieradius in 2025

Tien populairste XLLease elektrische auto’s met grote actieradius in 2025
1. Skoda Enyaq Business Edition
-
Bereik: 577 km (WLTP) en Accucapaciteit: 77 kWh
-
Bereik 534 km (WLTP) en Accucapaciteit: 77 kWh
3. Cupra Tavascan Business Edition
-
Bereik 569 km (WLTP) en Accucapaciteit: 82 kWh
4. Skoda Elroq Business Edition
-
Bereik 579 km (WLTP) en Accucapaciteit: 82 kWh
5. Audi Q4 e-tron Advanced Edition
-
Bereik 521 km (WLTP) en Accucapaciteit: 77 kWh
-
Bereik 579 km (WLTP) en Accucapaciteit: 77 kWh
7. Tesla Model Y Long Range RWD
- Bereik 622 km (WLTP) en Accucapaciteit: 75 kWh
8. Volkswagen ID. 7 Tourer Pro S
- Bereik 690 km (WLTP) en Accucapaciteit: 86 kWh
9. Audi A6 Avant e-tron S Edition e-tron performance
- Bereik 709 km (WLTP) en Accucapaciteit: 100 kWh
10. Tesla Model 3 Long Range RWD
- Bereik 702 km (WLTP) en Accucapaciteit: 75 kWh
Check het werkelijke verbruik
De actieradius die we hier opgeven is op basis van de Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP-methode). Deze test meet de actieradius van een auto met een 100% opgeladen accu, die bij zomerse temperaturen en een snelheid van constant 46,5 km per uur de accu leeg rijdt. In werkelijkheid kan het verbruik dus afwijken van deze opgegeven bereikgegevens. Wilt u hier meer over weten? Check dan het praktijkverbruik op deze website.
Hoe wordt de actieradius van een elektrische auto bepaald?
XLLease houdt er niet van om appels met peren te vergelijken. We houden bestaande én nieuwe leaserijders graag happy met eerlijke en transparante informatie. Daarom definiëren we graag wat we verstaan onder de actieradius van een elektrische auto.
Accucapaciteit en verbruik bepalen werkelijke actieradius
De actieradius van een elektrische leaseauto noemen we ook wel bereik of range. Ofwel: het aantal kilometers dat een elektrische auto kan rijden op een 100% volgeladen accu zonder tussentijds te laden. Twee factoren bepalen die actieradius: de technische accucapaciteit en het feitelijke verbruik van de elektrische leaseauto. Al rijdend in de praktijk ziet XLLease dat het bereik doorgaans lager uitvalt dan wordt opgegeven volgens de WLTP-methode. De volgende drie factoren zijn van invloed op het verbruik en dus de praktische actieradius:
-
Uw rijstijl en snelheid: gelijkmatig rijden op een lagere snelheid verbruikt minder elektriciteit dan hard rijden met veel remmen en optrekken.
-
Hoe zwaar de elektrische auto is beladen: hoe zwaarder beladen, hoe hoger het verbruik, hoe kleiner de actieradius.
-
De omgeving waarin u rijdt en de weersomstandigheden: rijden in vlak landschap knabbelt minder aan de actieradius. Berg op rijden verkleint de actieradius, maar berg af vergroot deze. Tegenwind of zijwind vraagt meer energie en verlaagt dus de actieradius van uw elektrische leaseauto.
Belangrijke rol laadsnelheid elektrische auto’s
Ook de laadsnelheid is naast actieradius belangrijk voor het rijcomfort bij een elektrische auto. Verschillende factoren bepalen de laadsnelheid van een elektrische auto. Zoals het vermogen van de oplader in de auto, het laadvermogen van de laadpaal, en uiteraard hoe vol de accu is op het moment van opladen. Bij thuis of publiek laden, laad je vaak met 11kW of 22kW. Om te berekenen hoe lang u moet laden deelt u de accucapaciteit door de laadsnelheid van de auto en/of laadpaal. De uitkomst is het aantal uren dat u moet laden. Dit is dan van helemaal leeg naar helemaal vol. Als u gaat laden bij een snellader, dan laadt het met gelijkstroom (DC). Hier liggen de laadsnelheden fors hoger en in veel gevallen laadt u de auto dan van 10 tot 80% in 30 minuten weer op.
Meer weten over elektrische auto’s met grootste actieradius? XLLease helpt!
XLLease heeft ervaren en goed geïnformeerde specialisten in huis om ondernemers te helpen bij het maken van de beste keuze voor de actieradius van hun elektrische leaseauto. Uiteraard staat uw specifieke bedrijfsvoering in dit advies centraal. Mail of bel gerust met Koen Ruesink via kruesink@xllease.nl, 06-83 05 30 10.