EV Update november 2022
De maandelijkse EV Update van XLLease, met nieuws, tips en meer over elektrisch rijden en leasen.
In deze EV Update: lancering Volvo EX90, Volkswagen zet vol in op elektrische modellen en speciale all-seasons band van Vredestein voor elektrische auto’s.
Lancering Volvo EX90
Volvo heeft een EV gelanceerd die je in veel opzichten ‘state-of-the-art’ mag noemen. Het gaat om de Volvo EX90, die nu te bestellen is en in 2024 in de showrooms staat. De nieuwe EX90 vertoont qua uiterlijk veel gelijkenissen met de XC90, de conventionele SUV van Volvo. Onderhuids is de EX90 echter een totaal andere auto, want in tegenstelling tot de XC90 is de Volvo EX90 volledig elektrisch. Hij beschikt over een accupakket van 111 kWh, wat de meer dan vijf meter lange auto een actieradius bezorgt van maximaal zo’n 600 kilometer. Volvo biedt de keuze uit twee motorpakketten, waarvan het krachtigste pakket de EX90 in 4,9 seconden naar 100 kilometer per uur laat sprinten. Dat is bijzonder rap voor een grote SUV waarin je zeven mensen kan vervoeren. Op het gebied van veiligheid is de Volvo EX90 een hoogstandje. Hij heeft namelijk een enorm scala aan sensoren, camera’s en systemen om de inzittenden en het overige verkeer maximale veiligheid te bieden. Er wordt als het ware een veiligheidsbubbel om de auto heen gecreëerd, waarmee de EX90 onder meer tot wel 250 meter vooruit kan kijken, ook in het donker. Ook voor mensen met een caravan is de nieuwe elektrische Volvo goed nieuws, want de EX90 heeft een maximum trekgewicht van maar liefst 2.200 kilo. Kortom, met de EX90 presenteert Volvo een elektrische 7-zitter die klaar is voor de toekomst. Wat die toekomst betreft heeft Volvo overigens nog veel meer in petto. Het Zweedse automerk heeft aangekondigd vanaf nu ieder jaar een nieuwe EV op de markt te brengen. Genoeg om naar uit te kijken dus.
Volkswagen zet vol in op elektrische modellen
Recent maakte de Europese Unie bekend dat er definitief een verbod komt op de verkoop van nieuwe brandstofauto’s. Dat verbod gaat in per 2035 en zal gelden in alle EU-lidstaten. Verschillende automerken sorteerden voor op dit verbod en maakten al bekend in de toekomst volledig over te stappen op elektrische auto’s. Ook Volkswagen deed dat, maar de Duitse autobouwer heeft daar nu ook een concreet jaartal aan gekoppeld: vanaf 2033 zal het merk uitsluitend nog elektrische auto’s verkopen in Europa. Op dit moment heeft Volkswagen met de ID.3, ID.4, ID.5 en ID.Buzz al een gevarieerd aanbod van elektrische auto’s. Daar gaan echter snel meer elektrische modellen bijkomen. Volkswagen wil de komende vier jaar namelijk maar liefst tien nieuwe EV-modellen introduceren, uiteenlopend van onder meer een compacte elektrische cross-over en hatchback, tot en met een elektrische opvolger van de Passat. Wie de komende jaren een elektrische Volkswagen wil leasen, zal dus kunnen kiezen uit een snelgroeiend aanbod.
Vredestein introduceert speciale all-seasons band voor elektrische auto's
Nu de winter nadert, vragen veel automobilisten zich af met welke banden ze de beste keuze maken om veilig op weg te blijven. Het antwoord op die vraag is niet eenvoudig, maar voor elektrische auto’s biedt de Nederlandse bandenfabrikant Vredestein nu een op maat gesneden oplossing. Het bedrijf brengt in december namelijk de Vredestein Quatrac Pro EV uit, een speciaal voor elektrische auto’s ontwikkelde all-seasons band. Voor iedereen met een EV is dat een belangrijke stap vooruit. Elektrische auto’s zijn vaak een stuk zwaarder dan conventionele auto’s, waardoor de banden van EV’s meer te verduren hebben. Daarnaast hebben de banden van elektrische auto’s een significante invloed op de actieradius. De allseasonsbanden van Vredestein zijn speciaal ontwikkeld voor elektrische auto’s en hebben daarom een aantal unieke kenmerken. Zo heeft Vredestein het profiel van de EV-band aangepast: de groeven in de lengterichting zijn steiler om meer weerstand te bieden in bochten, wat gripverlies beperkt. Ook heeft Vredestein ervoor gezorgd dat de rolweerstand van zijn EV-band zo laag mogelijk is. Zo zijn de ‘wangen’ van de band wat dunner dan normaal en is er voor gewichtsbesparing gebruik gemaakt van lichter materiaal. Het resultaat: betere prestaties en verhoging van de actieradius. Tot slot zorgen de all-seasons EV-banden van Vredestein ook voor een kortere remweg van elektrische auto’s. Met welke band je in alle seizoenen veilig op weg blijft met een elektrische auto? Voortaan is het antwoord op deze vraag duidelijk, met de innovatieve Quatrac Pro EV van Vredestein.