EV Update september 2022

In deze EV Update: EV-modellen van Chinese automerken BYD en NIO nog dit jaar leverbaar in Nederland; innovaties voor sneller laden. ​
Geschreven door het Redactieteam
27-9-2022 | Leesduur 4 min
Geschreven door het Redactieteam, XLLease
27-9-2022 | Leesduur 4 min
EV update september 2022

De maandelijkse EV Update van XLLease, met nieuws, tips en meer over elektrisch rijden en leasen.

 

BYD: Tang, Han en Atto 3 

Het aanbod aan volledig elektrische auto’s waar leaserijders uit kunnen kiezen groeit steeds sneller. Naast de bekende automerken bestormen ook steeds meer nieuwe namen de markt. Een voorbeeld daarvan is het Chinese BYD (‘Build Your Dreams’), dat met drie EV-modellen voet aan de grond zet in Europa. Het gaat om de Tang (een grote 7-zits SUV), de Han (een limousine van zo’n vijf meter lang) en de Atto 3, een compactere SUV. De Atto 3 past qua formaat en prijsstelling het beste bij de Nederlandse markt en is dan ook het model dat hier voor de doorbraak van BYD moet gaan zorgen. De Atto 3 bevindt zich in een dichtbevolkt segment, waarin bijvoorbeeld ook EV’s als de Kia Niro, de Volkswagen ID.3 en de Cupra Born zijn te vinden.

BYD is van oorsprong een batterij fabrikant. Niet verwonderlijk is dan ook dat de accu’s van het Chinese merk iets bijzonders zijn. Bij BYD dragen ze de naam ‘Blade Battery’. Het zijn accu’s waarvoor minder zeldzame aardmetalen nodig zijn en die tegen lagere kosten te produceren zijn. Ook is hun volume kleiner en wegen ze volgens BYD minder. Dat alles gaat niet ten koste van de prestaties. Zo heeft de accu van de BYD Atto 3 een capaciteit van 60 kWh, waarmee een actieradius mogelijk is van 440 kilometer (WLTP). Snelladen gaat met 88 kWh, terwijl de Atto 3 ook is voorzien van Vehicle-to-Load-technologie. De Atto 3 is nog niet op de Nederlandse wegen te zien, maar lang zal dat niet meer duren: de eerste exemplaren zouden volgens BYD nog dit jaar leverbaar moeten zijn. 

Wilt u weten wat de bijtelling is voor EV-modellen van BYD of van andere elektrische auto’s? U berekent het eenvoudig met onze online bijtellingscalculator. Voor meer informatie over het leasen van een elektrische auto kunt u ook kijken op zakelijk elektrisch leasen.

NIO: vlaggenschip ET7

Ook uit China afkomstig is NIO, dat net als BYD flink aan de weg timmert om een plek op de Europese markt voor elektrische auto’s te veroveren. Het eerste model van NIO dat hier te zien zal zijn, is de ET7: een elektrische sedan van ruim vijf meter lang. Het is het topmodel van NIO, dat volgens de fabrikant nog dit jaar leverbaar zal zijn in Nederland. In China zijn verschillende accupakketten mogelijk voor de ET7, waarvan het sterkste er eentje is van 150 kWh. Volgens NIO moet dat pakket de ET7 een rijbereik bezorgen van duizend kilometer. Dat is echter op basis van de CLTC-standaard;  de WLTP-actieradius zal daar behoorlijk van afwijken. Net als bij iedere NIO is de accu van de ET7 verwisselbaar. Volgens NIO is die bij een NIO-wisselstation binnen vijf minuten om te ruilen voor een vol exemplaar. De ET7 zal onder meer de concurrentie aangaan met de Tesla Model S, maar ook met andere EV’s uit het topsegment, zoals de Audi RS e-tron en de Mercedes-Benz EQS. NIO zet met de ET7 dus direct hoog in. In een later stadium zullen waarschijnlijk ook andere EV-modellen van NIO leverbaar zijn, zoals de middelgrote ET5 en de SUV ES7. 

Innovaties voor sneller laden

Het opladen van accu’s gaat bij steeds meer elektrische auto’s behoorlijk snel. Toch duurt het opladen van een EV aan de snellader nog altijd minimaal zo’n 20 minuten. Bij de traditionele brandstofpomp ben je een stuk sneller klaar. Maar als het aan de wetenschappers van het Amerikaanse Idaho National Laboratory ligt, komt daar verandering in. Zij hebben recent een laadmethode ontwikkeld waarmee een bijna lege EV-accu in slechts 10 minuten tot 90% is op te laden. Deze innovatieve laadmethode maakt gebruik van kunstmatige intelligentie en grote hoeveelheden data. Hiermee is het mogelijk om de laadsnelheid voortdurend optimaal af te stemmen op de verschillende soorten accu’s en de staat daarvan. Het einddoel is volgens de wetenschappers om EV’s te ontwikkelen die laadstations kunnen ‘vertellen’ hoe ze moeten opladen, op basis van de specifieke accu van een elektrische auto. Een geheel andere innovatie komt van TotalEnergies, dat bekend maakte een olie gekoelde accu te hebben ontwikkeld die zorgt voor sneller laden, betere koeling en grotere veiligheid. Volgens het energiebedrijf kan het een baanbrekende techniek worden voor elektrische auto’s. Voor beide innovaties geldt dat ze nog toekomstmuziek zijn. Maar het is toekomstmuziek die goed duidelijk maakt hoe hard de ontwikkelingen gaan op EV-gebied. 

Elektrisch rijden
Auto nieuws
Geschreven door het Redactieteam
27-9-2022 | Leesduur 4 min
Geschreven door het Redactieteam | XLLease @ XLLease
27-9-2022
Lees meer over:
Delen