Plug-in hybride of elektrisch leasen: van omslagpunt tot verschillen

Verschillen tussen plug-in hybride auto of elektrische auto leasen
Het verschil tussen elektrisch en plug-in hybride rijden (PHEV) spitst zich toe op drie terreinen: de actieradius van beide varianten, de soort aandrijving en uiteraard duurzaamheid. PHEV staat voor plug-in hybride.
Graag informeert XLLease u gebalanceerd over de verschillen tussen een plug-in hybride auto of een elektrische auto leasen. Plus financieel inzicht in het omslagpunt tussen plug-in hybride of elektrisch leasen aan de hand van realistisch rekenvoorbeelden. Meer weten? De adviseurs van XLLease geven u graag snel en vrijblijvend advies, perfect passend bij uw specifieke bedrijfssituatie.
Actieradius
Plug-in hybride rijden
Om met de actieradius te beginnen. Het rijbereik bij een plug-in hybride leaseauto varieert per model, maar een gemiddelde plug-in hybride leaseauto rijdt met een volle tank brandstof én een volgeladen accu tussen de 400 en 800 kilometer. Dus zonder tussentijds te hoeven stoppen. Een PHEV auto kan ongeveer 20 tot tegenwoordig wel 140 kilometer volledig elektrisch rijden (conform fabrieksopgave). Wel verbruikt u met een plug-in hybride leaseauto meer stroom dan in een vergelijkbare elektrische auto.
Elektrisch rijden
En de actieradius van een 100% elektrische auto? In een kleine elektrische leaseauto is geen plek voor een groot batterijpakket. Dus hebben grotere leaseauto's meer bereik dan kleinere auto's. Het bereik van grote auto’s is soms meer dan 600 km, voor middenklassers 500 km en voor compacte auto’s vaak ook al 300 km. Deze bereikgegevens zijn vastgesteld op basis van de Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP-methode).
Varianten in aandrijving
Hybride leasen
Er bestaan meerder hybride aandrijfvormen. Om precies te zijn drie: PHEV met stekker, MHEV, en FHEV zonder stekker.
- Plug-in hybride (PHEV) – Deze auto heeft een benzinemotor, een elektromotor en een oplaadbare batterij. Tijdens het rijden wordt energie teruggewonnen bij remmen en uitrollen, waardoor de batterij deels wordt opgeladen. Maar de grootste energiebron is opladen via een stekker, net als bij een volledig elektrische auto.
- Mild hybrid (MHEV) – Dit is de eenvoudigste vorm van hybride aandrijving. De auto heeft een kleine elektrische ondersteuning, maar kan niet volledig elektrisch rijden. De startmotor en dynamo zijn gecombineerd in één systeem dat extra energie terugwint en de verbrandingsmotor ondersteunt.
- Full hybrid (FHEV) – Vaak simpelweg ‘hybride’ genoemd. Deze auto rijdt vooral op de verbrandingsmotor, maar kan korte afstanden volledig elektrisch rijden. De batterij wordt alleen opgeladen door teruggewonnen energie bij remmen en uitrollen, niet via een stekker.
Elektrisch leasen
Is een leaseauto 100% elektrisch, en is er geen andere brandstof nodig om vooruit te komen? Dan kwalificeren we dat als een elektrische auto. De auto ontvangt aandrijving door grote oplaadbare batterijen. En het opladen? Het aantal publieke laadpalen in Nederland beweegt zich momenteel volgens de ANWB rond de 152.000. Dit zijn laadpalen in de openbare ruimte waaraan iedereen zijn of haar auto kan opladen.
Duurzaamheid: plug-in hybride of elektrisch leasen
Uiteraard nemen bedrijven die leasen tegenwoordig ook het aspect van duurzaamheid mee in hun keuze tussen plug-in hybride of elektrisch leasen. Een compleet elektrische leaseauto is duurzamer. Deze rijdt volledig op elektriciteit en stoot geen C02 uit. Plug-in hybride leaseauto’s verbruiken minder brandstof dan traditionele auto’s omdat deze uiteraard voor een deel van een traject elektrisch rijden. De berijder heeft een grote invloed op hoe duurzaam er gereden wordt. Des te meer er geladen wordt, des te duurzamer.
Voorbeeldberekening omslagpunt plug-in hybride of elektrisch rijden
Veel bedrijven denken dat 100% elektrisch rijden zakelijk pas interessant is bij een hoog jaarkilometrage en dat plug-in hybride leasen veel sneller aantrekkelijk is. Maar is dat terecht? Graag geeft XLLease u onderstaand realistisch rekenvoorbeeld waarin het omslagpunt is berekend van modellen die zowel elektrisch als plug-in hybride (PHEV) zijn te bestellen bij XLLease.
Conclusie: bij een kilometrage van 20.000km per jaar en de keuze tussen onderstaande modellen betekent dat de elektrische Cupra Born inclusief laadkosten per maand voordeliger is.
Type auto
|
SEAT LEON 1.5 TSI MHEV STYLE BUSINESS INTENSE DSG |
SEAT LEON 1.5 TSI PHEV STYLE BUSINESS INTENSE DSG |
CUPRA BORN BEV 63KWH 170KW BUSINESS LIMITED |
|
Mild Hybride/Hybride |
Plug-in-hybride |
Elektrisch |
Aanschafprijs |
€ 34.005,- |
€ 35.965,- |
€ 36.285,- |
|
|
|
|
Leaseprijs excl.brandstof |
€ 649,00 |
€ 658,27 |
€663,26 |
Brandstofkosten / stroomkosten |
€ 172,95 |
€ 140,24 |
€ 118,53 |
Totale kosten |
€ 821,95 |
€ 798,51 |
€ 781,79 |
Bruto Bijtelling per maand |
€ 623,43 |
€ 659,36 |
€ 540,23 |
Verklaring rekengrondslag
Bij de elektrische auto’s is gerekend met ongeveer 6 kilometer de kWh en bij de PHEV gecombineerd tussen trouwe elektrische rijders en rijders die de stekker helemaal niet gebruiken. Bovenstaande prijzen zijn op basis van 48/25.000km per jaar.
Meer weten over verschillen tussen plug-in hybride en elektrisch leasen? XLLease helpt!
XLLease heeft ervaren en goed geïnformeerde specialisten in huis om ondernemers te helpen bij het maken van de beste keuze tussen plug-in hybride en elektrisch leasen of een mix daartussen. Uiteraard staat uw specifieke bedrijfsvoering in dit advies centraal. Mail of bel gerust met Elbert Snapper via esnapper@xllease.nl, 06 21 20 90 97.