Het autobelastingnieuws van Prinsjesdag 2024
Accijns op brandstof
Allereerst het goede nieuws voor iedereen die regelmatig tankt: u profiteert een jaar langer van de huidige korting op de brandstofaccijns. Daarnaast wordt de jaarlijkse indexatie van de accijns niet doorgevoerd. Dit voordeel blijft dus behouden tot eind 2025.
Bijtelling
De bijtelling op elektrische auto's wordt zoals bekend: 17% bijtelling over de eerste €30.000 van de cataloguswaarde. Voor het bedrag daarboven blijft de bijtelling 22%.
De wijziging rondom bijtelling uit de miljoenennota betreft de speciale eindheffing voor de bijtelling van bestelauto's met wisselende berijders. De eindheffing blijft bestaan, maar wordt vanaf 2025 iets verhoogd. Dit is logisch, aangezien het bedrag van €300 sinds 2006 niet is aangepast. Het nieuwe bedrag wordt volgens de wettekst €438, hoewel in de toelichting ook €439 wordt genoemd.
Motorrijtuigenbelasting elektrische auto in 2025
Op dit moment wordt er nog geen motorrijtuigenbelasting (MRB) berekend wanneer u in het bezit bent van een elektrische auto. Dit gaat per 1 januari 2025 veranderen. U betaalt dan 25% van het normale tarief, wat een voordeel van 75% is ten opzichte van een ‘gewone’ auto. Daarnaast krijgt u ook korting op de provinciale opcenten, de extra belasting die u naast de reguliere MRB betaalt.
Motorrijtuigenbelasting 2026 tot 2030
De tariefvoorstellen voor de motorrijtuigenbelasting zijn aangepast. Waar in de voorjaarsnota nog gesproken werd over andere percentages, is nu duidelijk wat de plannen zijn vanaf 2026 en daarna. Volgens het wetsvoorstel van Prinsjesdag wordt per 2026 75% motorrijtuigenbelasting betaald voor een EV. U krijgt dan alsnog 25% korting op het tarief. Vanaf 2030 betaalt u waarschijnlijk wel de volledige motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto’s. Er komt in 2028 nog een evaluatie op deze plannen.
Speciale PHEV BPM-tabel vervalt in 2025
Op dit moment wordt er voor plug-in hybride auto’s (PHEV’s) nog een speciale BPM-tabel gebruikt. Deze tabel verdwijnt echter per 1 januari 2025 uit de wet. Dit komt omdat de uitstoot van PHEV’s tegenwoordig nauwkeuriger kan worden gemeten. Deze wijziging kan invloed hebben op de consumentenprijs, fiscale waarde en daarmee ook op de leaseprijs van de auto. De medewerkers van XLLease kunnen u hier uiteraard over informeren.
BPM op bedrijfswagens met onbekende uitstoot
Een andere wijziging betreft de afschaffing van de BPM-ondernemersvrijstelling voor bestelauto’s vanaf 2025. Voor nieuwe bestelauto’s betaalt u BPM op basis van de CO2-uitstoot. Is de uitstoot niet bekend? Dan wordt deze standaard vastgesteld op 330 gram CO2. Is uw bestelauto zuiniger, dan kunt u dit aantonen en mogelijk minder BPM betalen.
De BPM-vrijstelling voor gehandicaptenvervoer blijft echter bestaan. Koopt u een bestelauto die speciaal is aangepast voor rolstoelvervoer? Dan kunt u, net als nu, een vrijstelling aanvragen. Bovendien hoeft u de BPM niet meer vooruit te betalen.
Zero-emissiezones in 2025
Tot slot willen we u informeren over de zero-emissiezones voor bestelauto’s en vrachtwagens. Gemeentes kunnen deze zones vanaf 1 januari invoeren, maar dit is niet verplicht. Houd daarom het nieuws in uw gemeente goed in de gaten, zodat u niet onverwacht voor verrassingen komt te staan. Voor degenen die niet direct kunnen overstappen op een elektrische bestelauto, zullen ontheffingen beschikbaar zijn. Deze worden centraal geregeld.
Heeft u vragen over wat Prinsjesdag 2024 voor u betekent?
Neem gerust contact met ons op en we vertellen u graag wat deze wijzigingen voor u kunnen betekenen.