XLLease: Gedreven door vooruitgang
XLLease is een handelsnaam van Volkswagen Pon Financial Services, de nummer 2 van alle leasemaatschappijen in Nederland. “Dat betekent dat we gebruik kunnen maken van de kennis, kunde en inkoopkracht van het moederbedrijf, en die combineren we met regionale betrokkenheid”, zegt Plette. “Want in tegenstelling tot andere leasebedrijven wonen en werken onze mensen in de regio, spreken dezelfde taal als onze klanten en zijn ook sociaal betrokken bij de gemeenschap.” Die persoonlijke aanpak spreekt ook uit de huidige branding campagne die XLLease voert. Daarin volgt de kijker accountmanagers van XLLease die in de auto of op de fiets op pad gaan in hun regio en vertellen wat hen motiveert.
ERVARING GEBUNDELD
Begin vorig jaar, bij het uitbreken van de coronacrisis was het voor XLLease afwachten en kijken wat er in de markt zou gebeuren. “Begin 2020 was er sprake van paniek en zakte de markt in. Ook wij hadden te maken met klanten in betalingsmoeilijkheden, met wie we zo goed mogelijk hebben meegedacht”, vertelt Plette. “Daarna heeft de markt zich heel snel hersteld. We hebben een goed ‘gewoon’ jaar gehad, vergelijkbaar met andere jaren. Dat is mede te danken aan het feit dat veel van onze klanten zich bevinden in sectoren die ook gewoon doorgaan, zoals de bouw, installatietechniek, IT en detachering. Ons wagenpark is zelfs gegroeid, daar spreekt vertrouwen uit.” Daarnaast wijst Plette op de betrokkenheid van en samenwerking met het moederbedrijf. “Dat is een succesvol businessmodel gebleken, waardoor we een mooie groei hebben weten te realiseren.” XLLease richt zich primair op het (grotere) mkb met 1 tot 200 auto’s in beheer. “Klein waar het kan, groot waar het moet.”
Door de fusie heeft XLLease ‘een bak aan ervaring’ gebundeld, in medewerkers die allen affiniteit hebben met automotive, beweging, techniek en de branche an sich. “Ons medewerkersbestand is heel stabiel, de meesten werken hier al lange tijd. En bij uitbreiding proberen we steeds te verjongen”, aldus Plette, die wijst op de bijzondere uitkomsten van een recent medewerkers tevredenheidsonderzoek in de fusieorganisatie. “97% van alle medewerkers voelt zich vrij om te zeggen wat hij/zij vindt, ideeën te delen met collega’s en open te zijn over wat er speelt.” Dat maakt me eigenlijk het meest trots. Dat er na een fusie van drie verschillende bedrijven, met drie verschillende werkwijzen en culturen er een nieuwe cultuur ontstaat, waarin medewerkers zich veilig voelen. En dat er ondanks de heel verschillende karakters er toch heel nadrukkelijk een teamgevoel heerst. Dat merk ik elke dag intern, maar dat merken klanten ongetwijfeld ook.”
ZUINIGER, GROENER EN SCHONER
Onder invloed van corona signaleert Plette wel een beweging als het gaat om het mo – biliteitsbeleid. “Organisaties denken meer na over elektrificering, alles moet immers zuiniger, groener en schoner. En de vraag is wat hiervoor de beste aanpak is. Hybride of elektrisch? Wat kost een laadpaal, wie betaalt die en wat doe je als een medewerker verhuist? Over al die vragen kunnen we ondernemers adviseren”, zegt hij. “Net als over de bestaande autoregeling. Elk bedrijf heeft wel richtlijnen welke auto medewerkers mogen kiezen, maar niet iedereen heeft die regeling aangepast aan coro – natijd. Onder invloed van corona werkt iedereen meer thuis en dat is waarschijnlijk een blijvertje voor een groot deel van onze klanten. Dat medewerkers in plaats van vijf dagen voortaan drie of vier dagen naar kantoor rijden. We helpen bedrijven hun regeling in te richten voor de periode na corona en zo te komen tot een slim en efficiënt mobiliteitsbeheer.”
Dat Volkswagen Pon Financial Services als grote partij ook alternatieven qua mobiliteit biedt, zoals Lease a Bike, Shuttel (mobiliteitskaart), GreenWheels (car sharing), is daarbij een belangrijk pluspunt. “Ook daarin kunnen we onze klanten adviseren, bijvoorbeeld om een auto te combineren met een fiets van de zaak, een deelauto of het openbaar vervoer. Dat is echt de toekomst”, zegt Plette. “En daarbij kijken wat goed is voor het bedrijf en mijn medewerkers, en beter voor de planeet. Want de meeste bedrijven hebben moeite om medewerkers te vinden, dus die wil je binden en boeien. Dat kan door salaris, opleidingsmogelijkheden maar ook met een aantrekkelijk mobiliteitsplan.”
MEER LAWAAI
Op die manier wil XLLease uitgroeien tot mobiliteitspartner nummer 1 in Oost-Nederland. “In Apeldoorn is onze naam al bekend, in andere regio’s nog niet bekend genoeg. We hebben zeker de ambitie om daar meer lawaai te gaan maken. Dat de naam van XLLease als eerste bij iemand opkomt wanneer hij of zij een leaseauto nodig heeft”, stelt Plette. De huisvesting in het kantoor van Pouw – dealer van Audi, Volks – wagen, SEAT, Škoda en Volkswagen Bedrijfswagens – en een intensieve samenwerking met de accountmanagers van deze dealers, helpt daar – bij. “Zij zijn erg sterk in grijs-kentekenauto’s (lichte bedrijfswagens). Daar hebben ze specialisten voor in huis, die precies weten welke inbouw de installateurs, bouw- en schilderbedrijven nodig hebben.”
Om de communicatie met klanten verder te optimaliseren, lanceert XLLease begin mei een nieuwe app voor alle leaserijders. Die vertelt hen bij pech onderweg wat ze moeten doen en wie ze kunnen bellen. “Ook is het mogelijk via de app online schade te melden, een afspraak te maken voor het repareren van een sterretje in de ruit of een onderhoudsbeurt rechtstreeks in te plannen bij een dealer naar keuze”, verklaart Plette. “Daarnaast bevat de app belangrijke informatie over je auto, zoals het aantal gereden kilometers, de fiscale waarde en inzicht in het aantal schades en/of bekeuringen. En buiten kantoortijd kom je via een aparte knop meteen in con – tact met de alarmdienst van de ANWB.” XLLease werkt nog aan een nieuwe functionaliteit, waarbij het berijders push – berichten kan sturen over bijvoorbeeld het wisselen van de winterbanden of een aanstaande apk.
Het meest onderscheidend aan XLLease zijn en blijven echter de medewerkers. “Als je de accountmanager of de leaseadviseur binnendienst spreekt, krijg je het gevoel dat je daar plezierig zaken mee kunt doen. Dat zit in onze mensen, die hebben écht iets met de klant. Want naast kennis van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van mobiliteit zit ook passie in ons DNA. We luisteren goed en vertalen wensen van klanten in een mobiliteitsplan op maat. We zijn gedreven door vooruitgang.”